نگاهی به خودروی Bmw 7 series 2016
مدل 2016 سدان لوکس بی ام دبلیو معرفی شد.این خودرو رقیبی جدی برای کلاس S بنز و آئودی A8 بشمار می رود.اخیرا تعدادی از این خودروی لوکس وارد کشور شده که قرار است پلاک ملی دریافت کند.با توجه به قیمت 700میلیونی درنظر گرفته شده برای این خودرو در مقایسه با کلاس S با قیمت میلیاردی،انتظار می رود استقبال خوبی از آن شود.برای جزئیات این خودرو با آچارفرانسه همراه باشید.
موتور
همانند قسمتهای دیگر، بیام دبلیو برای موتور سری ۷ سنگ تمام گذاشته و چندین گزینه متفاوت را پیش روی خریداران قرار داده است. مدل 740i با موتور شش سیلندر توروبوشارژ و قدرت ۳۲۰ اسب بخاری که قادر است خودرو را از حالت سکون در عرض ۵.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
مدل 750i با موتور هشت سیلندر همراه با دو توربوشارژ که قدرت ۴۴۰ اسب بخار را به ارمغان میآورد و در عرض ۴.۳ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
مدل 760i و آلپینا B7 نیز مدتی بعد به برادران خود ملحق خواهند شد که قطعا از موتور ۱۲ سیلندری بهره خواهند برد.
گیربکس ۸ سرعته کمپانی ZF نیز وظیفه انتقال قدرت را به عهده خواهد داشت.
بیام دبلیو همچنین اعلام کرد که طبق روال گذشته نسخه هیبریدی نیز در دسترس خواهد بود. در این مدل از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ به همراه موتور الکتریکی با گیربکس ۸ سرعته استفاده خواهد شد. 740e هیبریدی در حالت تمام برقی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و طی مسیر ۴۰ کیلومتری را دارد.
سیستم تعلیق
شاسی جدید سری ۷ با کمک فنرهای بادی جدیدی همراه شده است و به این مجموعه آنتیرول بار فعال اضافه شده است که برخلاف نسل قبل به صورت الکتریکی عمل میکند. راننده امکان افزایش ارتفاع خودرو را به میزان ۲ سانتیمتر در اختیار دارد، همچنین خودرو در سرعتهای بالا به صورت خودکار ۱ سانتیمتر کاهش ارتفاع میدهد. سری۷ نسل جدید به سیستم چهار چرخ فرمان پذیر جدیدی مجهز شده است که برخلاف نسل قبل در هر دو مدل محور عقب محرک و چهارچرخ محرک قابلیت بکارگیری دارد. این سیستم قدرت مانورپذیری را افزایش چشمگیری میدهد.
اما قابلیت جدیدی دیگری که در تعلیق سری ۷ به کار رفته، سیستم پیشبینی مسیر حرکت است تا با توجه به مسیر پیشرو بهترین حالت تعلیق را انتخاب کند. دوربینهای نصب شده در اطراف بدنه خودرو وظیفه بررسی جاده را دارند. این سیستم عملکرد مشابهی با سیستم کنترل جادویی بدنه مرسدس بنز دارد.
طراحی
از لحاظ ابعاد نسل جدید بسیار نزدیک به نسل قبلی است و فقط حدود ۲.۵ سانتیمتر به طول آن افزوده شده است. خطوط بدنه از چراغهای جلو شروع شده و به چراغهای عقب رسیده است. طراحی چراغهای جلو و عقب دستخوش تغییرات زیادی شده و از طراحی ساده قبلی خود فاصله گرفته است، جلو پنجرههای کلیوی کروم نیز افزایش اندازه را تجربه کردهاند. با این که طراحی نسل پیشین همچنان شباهت زیادی به سبک بنگل (طراح پیشین بیام دبلیو) داشت، شمای نسل جدید فاصله زیادی از دو نسل قبل گرفته است. در کل طراحی خودرو جسورانهتر شده و از حالت محافظکارانه خود خارج شده است.
فضای داخلی
برای شروع به سراغ iDrive میرویم. سیستم کنترلی و سرگرمی فوق العاده بیامو که در مدل جدید سری ۷ علاوه بر جویاستیک مخصوص خود، با صفحه نمایش لمسی نیز کنترل میشود که این قابلیت برای کاربران به خصوص هنگام استفاده از نقشهها بسیار کاربردی است. سرنشینان عقب نیز علاوه بر صفحات نمایش تعبیه شده در پشت صندلیهای جلو میتوانند از تبلت موجود در کنسول وسط نیز برای امور کنترلی اعم از تنظیم دمای قسمت عقب و انتخاب محتوای در حال پخش در صفحات نمایش، استفاده کنند. همچنین این تبلت برای وبگردی نیز بسیار کاربردی خواهد بود.
بیام دبلیو همواره تلاش داشته در سری ۷ جدیدترین تکنولوژیهای موجود را به کار برد. در همین راستا سری ۷ مدل ۲۰۱۶ به سیستم کنترل با ژستهای حرکتی جدیدی مجهز شده است که توسط دوربینی بر روی آینه وسط حرکات راننده تحت نظر قرار میگیرد. برخی از این ژستهای کنترلی عبارتند از:
افزایش صدای سیستم صوتی با چرخش انگشت در جهت ساعتگرد و بالعکس.
حرکت دست از چپ به راست تماس ورودی را قطع میکند در حالی که اشاره به سمت داشبورد تماس را وصل میکند.
تعدادی از حرکات دیگر را نیز میتوان سفارشسازی کرد.
در بررسیهای اولیه این سیستم حدود یک سوم حرکات را شناسایی کرده و پس از تلاشهای مضحک راننده برای ارتباط برقرار کردن با سیستم تشخیص صدا، نوبت به حرکات و اشارههای پیدرپی برای فعال کردن این سیستم جدید رسیده است.
اما برای رفاه سرنشینان بیامو لیست بلندی را تدارک دیده است. صندلیهای عقب همراه با گرمکن، سردکن، ماساژور و امکانات بسیار زیاد دیگری همراه شدهاند. سقف پانوراما نیز با الایدی تزیین شده است تا نمایی همانند آسمان را به سرنشینان القا کند. همانند اس کلاس، سری ۷ نیز به سیستم تهویه همراه با پاشش عطر مجهز شده است. محل شارژ وایرلس گوشی هوشمند نیز در کنسول وسط تدارک دیده شده است.
سیستم صوتی ۱۴۰۰ واتی Bowers & Wilkins با ۱۶ اسپیکر نیز سرنشینان را از لحاظ تجربه صوتی کاملا راضی خواهد کرد.
سیستم های کنترلی
ریموت کنترل خودرو کاملا متحول شده و اکنون علاوه بر افزوده شدن کلیدهای لمسی، به مرکز اعلانیه راننده تبدیل شده است و اطلاعاتی اعم از وضعیت قفل بودن دربها و پنجرهها و میزان بنزین موجود در باک را ارایه میدهد.
اما یکی از قابلیتهای فوقالعاده سری ۷ سیستم پارک خودکار است. پس از شناسایی پارکینگ توسط خودرو، عملیات پارک و خروج از پارکینگ به صورت خودکار با ریموت انجام میپذیرد. همچنین سیستمهای فرمان خودکار در کروز کنترل و دستیار ترافیک خودرو به راننده در شرایط مختلف کمک شایانی خواهند کرد. سیستم کروز کنترل نیز بسیار پیشرفتهتر شده است و اکنون با شناسایی علایم محدودیت سرعت در کنار جادهها اقدام به کاهش یا افزایش سرعت میکند.
سیستم حفاظت از نقاط کور نیز هنگام مانور دادن خودرو در صورت وجود خطر راننده را با لرزاندن فرمان مطلع میکند. اما این سیستم نسبت به نسل قبل جسورتر شده و اگر راننده نسبت هشدار بیتفاوت باشد از چرخش فرمان جلوگیری نیز میکند.
همچنین سیستم کنترل فاصله نیز به طور مداوم با بررسی سرعت خودرو و فاصله خودروهای روبرو در صورت امکان خطر اقدام به ترمزگیری خواهد کرد. پس خبری از تماس با سپر خودرو روبرویی هنگام پارک نیز نخواهد بود.
اما اگر شناسایی تمامی سیستمهای بالا برای شما دشوار باشد، بیام دبلیو متخصصی را همراه با خودرو برای آموزش ارسال خواهد کرد.
در مقوله قیمت سری ۷ نسبت به نسل قبل خود افزایش داشته است. قیمت پایه برای 740i و 750i به ترتیب ۸۱۳۰۰ و ۹۷۴۰۰ دلار خواهد بود.
منبع: "آچارفرانسه"